Kilka słów o detalach architektonicznych
Wiedza na temat detalu architektonicznego jest potrzebna w działaniach wykonawczych,
budowlanych, technologicznych, remontowych, konserwatorskich.
Podział detalu ze względu na materiał, z jakiego został wykonany
detal żelazny – miał najszersze zastosowanie w praskich kamienicach z przełomu XIX i XX
w., zarówno w dekoracjach indywidualnych, jak i we wzorach szablonowych. Najczęściej był
spotykany w konstrukcjach i dekoracjach (a) balkonów, (b) bram, (c) odbojów bramnych, (d)
schodów, (e) balustrad schodów, (f) studni (zdrojów podwórkowych), czy nieco mniejszych
elementach jak (g) klamki, okucia oraz tabliczki numeryczne mieszkań.
balkony – żelazo wypierało dotychczasowy naturalny budulec kamienny czy drewniany, który
utrzymał się w elementach balkonów do przełomu XIX i XX w. Znalazło ono zastosowanie
właściwie do wszystkich elementów balkonu, tj. płyt, wsporników czy balustrad. W
późniejszych latach, na skutek rozwoju i obniżenia kosztów nowoczesnej technologii, żelazo
stopniowo było zastępowane przez stal kowalną.
bramy – pełniły ważne funkcje praktyczne i estetyczne. Ich okazałość była wizytówką
właściciela domu, świadczącą o jego pozycji społecznej i majętności. Sam otwór bramny był
zazwyczaj dziełem projektanta budynku. Najczęściej był on zrealizowany na planie
wydłużonego prostokąta. Z początku przejazdy bramne przeważnie przykrywano łukowymi
sklepieniami, jednakże w późniejszych dekadach – ze względu na stosowanie w konstrukcjach
stropów belek żelaznych i żelbetowych – odznaczały się one płaskim przekryciem. Same
skrzydła bramy często były dziełem innego autora niż budynek, a czasami powstawały później
niż cała kamienica.
Materiał używany do bram sprowadzał się zasadniczo do dwóch rozwiązań: drewnianych (z
żelaznymi okuciami) i żelaznych. W pierwszym przypadku stosowano konstrukcję ramowo-
płycinową, w drugim najczęściej szkieletową (łączoną na nity i spawy bądź odlewaną).
Generalnie wyróżnić można trzy typy bram: dwuskrzydłowe, dwuskrzydłowe z nieruchomym
nadświetlem, trójskrzydłowe.
odboje bramne – był to typowy element funkcjonalny osadzany przy wlocie i wylocie
przejazdu na jego rogach, w celu ochrony ścian przejazdu przed destrukcją spowodowaną
piastą kół wozów i pojazdów. Pierwotnie ich funkcję pełniły kamienie polne wmurowywane w
ściany przejazdu bramnego. Odboje produkowane były w sposób przemysłowy i występowały
w wielu odmianach w licznych katalogach odlewni żeliwa.
schody (żelazne) – występują sporadycznie, właściwie wyłącznie na klatkach schodowych
domów frontowych, szczególnie tych, w których ruch zarówno mieszkańców, jak i gości był
wzmożony. Konstrukcja opiera się na belkach dwuteowych (rzadziej ceowych), a pozostałe
elementy konstrukcyjne (podesty, balustrady, stopnie) łączone są za pomocą nitów i śrub.
balustrady schodów – upowszechniły się w drugiej połowie XIX w. jako żeliwne odlewy
mocowane na śruby do stopnia schodów i żelaznej części poręczy. Do najstarszych
zachowanych egzemplarzy z lat 80. i 90. XIX w. należą te o kształcie prostokątnym,
zakończonym u góry i u dołu półkoliście oraz umieszczonym pośrodku ornamencie w formie
rozety z liśćmi akantu12. Na przełomie XIX i XX w. zostały wyparte przez balustrady z żelaza
kowalnego, wykonywane ręcznie i projektowane na indywidualne zamówienie.
studnie (zdroje podwórkowe) – wprowadzać je zaczęto z uruchomieniem ogólnomiejskiej sieci
wodociągowo -kanalizacyjnej wg projektu W. Lindleya w latach 80. XIX w. Montowano je
zazwyczaj w podwórzach, w ścianach oficyn, gdzie często funkcjonowały jako jedyne źródło
wody (przed podłączeniem kamienicy do sieci), następnie służyły do zachowania czystości na
podwórkach czy pojenia koni. Składały się z części pionowej chroniącej elewację przed
wilgocią oraz części poziomej przeznaczonej do odpływu wody. Oprócz praktycznej funkcji
pełniły również funkcję estetyczną, gdyż były zdobione bogatym ornamentem w ozdobnej
masce w formie paszczy zwierzęcej, twarzy ludzkiej bądź motywem roślinnym. Montowanie
tego typu zdrojów było najczęściej wtórne – tj. już po wybudowaniu kamienicy.
drobny detal – do tej grupy należy zaliczyć wszelkie okucia, uchwyty do przywiązywania
koni czy bydła, wsporniki dla flag, tabliczki numeryczne, kraty czy rolety witrynowe.
Detal drewniany – występował przede wszystkim w wystroju klatek schodowych (w
przeważającej większości na klatkach służbowo-gospodarczych/pomocniczych) oraz w
stolarce zewnętrznej (oknach i wrotach bramnych).
schody – najpopularniejszym rozwiązaniem stosowanym w praskich kamienicach są schody
dwubiegowe powrotne, z podestami na półpiętrach i piętrach. Najczęściej wykańczano je
drewnem mocowanym do murowanej płyty schodowej. W niektórych kamienicach
zastosowano również schody wykończone z użyciem kamienia, betonu, czy metalu.
balustrada – to ażurowa przegroda biegnąca wzdłuż schodów. Poza praktycznymi
zastosowaniami (ochrona przed upadkiem), zazwyczaj pełniła też rolę dekoracyjną.
Konstrukcja balustrady składa się z pionowych elementów, tzw. tralek (balasów), połączonych
u góry poręczą, a na dole z częścią przy krawędzi schodów. Od wieków były kształtowane w
sposób ozdobny i dekorowane w zgodzie ze stylem typowym dla epoki.
drzwi – ruchome przegrody w ścianach budynku. Pełnią funkcję ochronną (przed włamaniem,
warunkami atmosferycznymi, pożarem etc.) oraz dekoracyjną. Składają się z elementu
nieruchomego (ościeżnica), ruchomego (skrzydła) i elementów dodatkowych – okucia
(zawiasy) czy klamki. Ze względu na położenie w budynku dzielimy je na zewnętrzne
(umieszczone w ścianie zewnętrznej, służące jako wejście/ wyjście z budynku) i wewnętrzne
(umieszczone w ścianach wewnętrznych), służące do przemieszczania się pomiędzy
pomieszczeniami. Ze względu na kierunek otwierania dzielimy je na prawe i lewe.
okno – obejmuje dwa różne pojęcia. Pierwsze to sam otwór w ścianie, którego zadaniem jest
doprowadzić do wnętrza światło i powietrze; z pojęciem tym wiąże się kształt otworu oraz jego
obudowa architektoniczna i plastyczna. Drugie – to przegroda w otworze okiennym,
najczęściej w formie drewnianej konstrukcji wypełnionej szkłem. Płaszczyzna okna dzielona
jest słupkami, ślemieniem i szprosami na mniejsze kwatery. Większość praskiej stolarki
okiennej wykonana jest z drewna sosnowego.
drewniane wrota bramne – drzwi dużych rozmiarów zamykające przelot przejazdu
bramnego. Wrota swoim kształtem powtarzają obrys przejazdu bramnego, który najczęściej
zamknięty był odcinkiem łukowym, łukiem lub prosto. Przy czym dwa pierwsze rozwiązania
stosowane były od XIX w., a ostatnie z wymienionych od początku XX w. Dominujące
rozwiązanie na Pradze stanowią wrota dwudzielne z osadzoną w jednym skrzydle furtką i
nieruchomym nadślemieniem.
Z: Poradnik dobrych praktyk architektonicznych, Porozumienie dla Pragi
ceramika budowlana
Płytki posadzkowe (ceramiczne i cementowe), stosowano głównie na podestach półpięter i
pięter, a także w przejazdach bramnych i wewnątrz mieszkań (kuchnia, łazienka), gdzie jednak
zachowały się do czasów współczesnych w znacznie skromniejszym stopniu. Ze względu na
kształt możemy podzielić je na kwadratowe, prostokątne albo oktagonalne – uzupełniane
najczęściej mniejszymi, kwadratowymi o odmiennej barwie. Pod względem estetyki można je
podzielić na dwie grupy: jedno-i wielobarwne. Często łączono je z zastosowaniem tzw.
bordiury z płytkami wielobarwnymi pośrodku, otoczonymi jednobarwnymi po obwodzie.
Zdarzały się również kompozycje w układzie odwrotnym wobec wspomnianego.
Płytki posadzkowe odznaczały się znakomitą jakością i wytrzymałością zarówno na warunki
atmosferyczne (mróz, śnieg, deszcz), jak i na ścieranie. Do najpopularniejszych należały
wyroby trzech firm: Dziewulski i Lange, Marywil oraz Zakłady Cegielniane Kazimierz
Granzow. Niestety ze względu na nikłą liczbę zachowanych katalogów, a przede wszystkim
powtarzalność wzorów, rozpoznanie faktycznego producenta bez ingerencji w substancję może
sprawiać trudności.
Rewitalizacja – rewaloryzacja – modernizacja – renowacja – konserwacja – adaptacja – czym się różnią i jak rozpoznać
Rewitalizacja - proces przemian przestrzennych, społecznych i ekonomicznych, mający na
celu wyprowadzenie terenu ze stanu kryzysowego i prowadzący do rozwoju, w tym do
poprawy jakości życia lokalnej wspólnoty. Często pojęcie rewitalizacji mylone jest z
pojęciami wchodzącymi w jego skład:
- Rewaloryzacja - przywrócenie wartości, czyli remont lub modernizacja obiektów o
szczególnej wartości zabytkowej. Wymaga to dodatkowych prac badawczych i
realizacyjnych, mających na celu wyeksponowanie tych wartości zabytkowych.
- Modernizacja - tj. remonty uzupełnione wprowadzeniem nowych, lepszych,
sprawniejszych lub nawet dodatkowych elementów wyposażenia, podnoszących komfort.
- Renowacja - pojęcie szczegółowe określające proces odnowienia, przywrócenia stanu
poprzedniej świetności obiektu, przy tym nie ma znaczenia, czy obiekt ma wartość
historyczną czy nie.
- Konserwacja - zespół stałych i systematycznych działań mających na celu utrzymanie
obiektu zabytkowego w dobrym stanie technicznym. Polega na zabezpieczaniu obiektów
architektonicznych, całych zespołów urbanistycznych, zabytkowych parków itp., w celu
zachowania ich wartości historycznych i architektonicznych. Konserwację przeprowadza
się po dokładnym zinwentaryzowaniu obiektu oraz badań techniczno - naukowych
mających na celu ustalenie stanu dzieła, zakresu prac, wybraniu odpowiedniej metody itp.
- Adaptacja - przebudowa budynku lub zespołu obiektów w celu nadania innych niż dotąd
funkcji użytkowych (np.: na cele gospodarcze, społeczne, kulturowe) lub przystosowanie
istniejącego obiektu do nowych wymagań, bez zmiany jego funkcji (np.: wymiana
instalacji, elementów konstrukcyjnych...). Adaptacja zachowuje wszystkie walory
historyczne i architektoniczne istniejącej budowli.
Stan kryzysowy - zespół niepożądanych, destrukcyjnych procesów w sferze przestrzennej,
społecznej i ekonomicznej, który spowodował trwałą degradację obszaru.
Lokalny Program Rewitalizacji (LPR) - wieloletni, interdyscyplinarny, zintegrowany
program operacyjny bazujący na współpracy różnych podmiotów podczas przygotowania,
opracowania i realizacji. W ramach LPR realizowane są projekty rewitalizacyjne.
Obszar programu rewitalizacji - teren, dla którego opracowuje się i realizuje program
rewitalizacji, obejmujący całość lub część terenu znajdującego się w stanie kryzysowym.
Projekt rewitalizacji - realizowany na określonym terenie zespół przedsięwzięć, będących
częścią programu rewitalizacji, w ramach których realizowane są zadania inwestycyjne,
społeczne i ekonomiczne.
Obszar projektu rewitalizacji - część obszaru programu rewitalizacji obejmująca zwarty
zespół nieruchomości, na której realizowany ma być jeden projekt rewitalizacji.
Wokół Placu Grzybowskiego – rewitalizacja, modernizacja i adaptacja
Okolice wokół Placu Grzybowskiego – ulice Próżna, Grzybowska, Bagno, Graniczna to teren dawnej jurydyki Grzybów, założonej w 1650 r. przez starostę warszawskiego Jana Grzybowskiego. Mało kto dzisiaj wie, że Warszawa przed ogłoszeniem Konstytucji 3 Maja to tylko stare i Nowe Miasto. Dzielnice, które dzisiaj są częścią miasta były prywatnymi miastami, zakładanymi przez możnowładców świeckich i duchownych. Ustawa o Miastach, włączona do Konstytucji 3 Maja, poza szeregiem praw dla mieszczaństwa, likwidowała jurydyki, tworząc aglomerację miejską pod nazwą Miasto Wolne Wydziałowe i Jego Królewskiej Mości Rezydencjonalne czyli Warszawę, która to nazwa przestała być zastrzeżona wyłącznie dla Starego i Nowego Miasta. Dawne jurydyki stały się dzielnicami, zburzono oddzielne ratusze, a ich funkcje przejął Ratusz Warszawy, mieszczący się w Pałacu Jabłonowskich, przy dzisiejszym Placu Teatralnym.
Jurydyka Grzybów stopniowo stała się przykładem typowej dla Warszawy koegzystencji kultur tworzących społeczność miasta – tutaj obok ludności żydowskiej mieszkała ludność polska – obok Kościoła Wszystkich Świętych funkcjonowała ortodoksyjna synagoga Nożyków, jedyna która przetrwała wojnę w Warszawie.