Projekt Fundacji Indygo jest kontynuacją warsztatów i innych działań edukacyjnych skierowanych do młodszych mieszkańców Warszawy. Metody, doskonalone każdego roku pozwalają na dostosowanie form prowadzenia zajęć do zmieniających się okoliczności i potrzeb dzieci i młodzieży, w atrakcyjnej i kreatywnej formie
Celem projektu „Lato z Warszawą” jest zorganizowanie uczniom, pozostającym podczas wakacji w Warszawie możliwości rozwoju zainteresowań, zdobywania wiedzy i kreatywnego sposobu spędzania wolnego czasu.
W tym roku zaplanowaliśmy organizację cyklu działań edukacyjnych:.
I. Zajęcia warsztatowe rozwijające uzdolnienia, kreatywność oraz zainteresowania artystyczne z możliwością swobodnej interpretacji zadanego tematu
Warsztaty przybliżą temat przechowywania skarbów, przedmiotów osobistych i pamiątek w dawnych czasach. Dzieci dowiedzą się, jak na przestrzeni dziejów zmieniały się sposoby przechowywania cennych przedmiotów i ich zabezpieczania oraz postrzeganie tego co jest cenne.
W drugiej części zajęć dzieci wykonają swoją skrzynię przy użyciu farb, kolorowych papierów, mas plastycznych itp.
Podczas warsztatów opowiemy kto w dawnych czasach rządził naszym krajem. Dzieci odpowiedzą na pytanie, czy Polska miała króla, czy królową, kto mógł zostać królem i czy król mógł sam decydować o ważnych dla Polski sprawach. Tematem wiodącym będzie ostatni król z dynastii Jagiellonów, Zygmunt August i legenda o lustrze Pana Twardowskiego.
W drugiej części zajęć uczestnicy wykonają własne lustra przy użyciu farb, kolorowych papierów, mas plastycznych itp.
Podczas warsztatów opowiemy jak odżywiano się w dawnej Polsce i trudnej drodze na stoły Polaków warzyw i owoców. Uczestnicy odpowiedzą na pytanie, czy Polacy w dawnych czasach lubili warzywa i jak zmieniała się świadomość wpływu odżywiania na zdrowie.
Tematem wiodącym będą czasy królowej Bony, żony króla Zygmunta Starego, której przypisuje się upowszechnienie jedzenia warzyw w Polsce.
W drugiej części uczestnicy wykonają kosze na warzywa przy użyciu farb, kolorowych papierów, mas plastycznych itp.
II. Sytuacyjne gry miejskie o tematyce przyrodniczo-ekologicznej i związanej z Warszawą, z elementami questingu, ćwiczeniami, zagadkami i rozwiązywaniem problemów.
Z legendą o Bazyliszku, dzieci poznają Stare Miasto. Na podstawie kart pracy poszukują odpowiedzi na pytania i szukają ukrytego skarbu Bazyliszka.
Dzieci poznają legendę o syrence i z kartami pracy poszukują syrenek na elewacjach staromiejskich kamienic. Dowiadują się, jak zmieniał się herb Warszawy w ciągu wieków.
Tematem gry są historie zapisane na elewacjach kamienic, bruku, pomnikach, dekoracjach. Z pomocą kart pracy, dzieci odpowiadają na pytania, obserwując zmiany w architekturze i stylu życia mieszkańców Warszawy.
Na podstawie kart pracy i instrukcji oraz reprodukcji obrazów Canaletta, uczestnicy będą poszukiwali w terenie, obiektów z obrazów.
Na podstawie kart pracy i instrukcji oraz tablic umieszczonych przy ścieżce edukacyjnej w Parku Młociny, uczestnicy poznają elementy środowiska przyrodniczego Warszawy, sposoby ochrony przyrody w mieście, wpływ człowieka na środowisko.